اتحادیه مواد شیمیایی

در ابتدا به این حکایت قدیمی توجه کنید:

عارف و شاگردش در شبی سرد، در بیابانی راه گم کرده بودند که به خانه فقیرانه زنی با سه فرزند یتیم رسیدند. تمام دارایی زن بُزی بود که آن شب شیرش را به آن دو داد.

صبح‌هنگام که عزم مقصد کردند،‌ شاگرد به عارف گفت: «این زن دیشب تمام دارایی‌اش را به ما داد و بچه‌هایش گرسنه خوابیدند، نمی‌خواهی برایش کاری کنی؟» عارف گفت: «اگر می‌خواهی برایش کاری کنیم، برو و بُزشان را بُکش! شاگرد چون به گفته‌های عارفش ایمان داشت چنین کرد.

سال‌ها بعد دوباره گذرشان به همان‌جا افتاد. دیدند آن خانه به کاروان‌سرایی مجلل و بزرگ با امکانات و مسافرانی بسیار تبدیل شده است. از زن مالکِ آن‌جا داستان این تغییر را جویا شدند و آن زن روایتش را این‌گونه تعریف کرد:

«سال‌ها قبل شوهر من مرد و از او برای من سه فرزند و یک بُز باقی ماند. با شیر آن بز گذران زندگی می‌کردم که یک‌روز، بعد از شبی که یک عارف و شاگردش مهمان ما شدند،‌ بز ما مُرد! روز دردناک و سختی بود. از برای معاش سه فرزندم مشغول کار شدند. یکی زمینی زراعی یافت، آن دگر معدنی از فلزات گران‌بها و دیگر به داد و ستد پرداخت. از ثروت اندوخته آن‌ها، این کاروان‌سرا را، که اکنون بزرگترین کاروانسرای این منطقه است، ساختیم.»

اغلب ما در کسب‌وکارمان چندین بُز داریم که وجودشان ما را از کارهای اساسی و رشد باز می‌دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم چند مورد از این بز‌های را را به شما معرفی کنیم.

حالا لازم نیست آن‌ها را بُکشید اما آگاه شوید که یک وجودشان نمیگذارد شما اساسی‌تر و شایسته تر رشد کنید، دوم البته باید توجه کنید اینکه مرگ‌شان در زمان نامناسب ممکن است شما را نیز برای شما مشکل ساز شود پس باید با دقت و زمان بندی با آن مواجه شد، حالا چند نمونه از این بزهایی که ممکن است شما الان گرفتارش باشید را مثال می‌زنیم.

یک کانال بازاریابی غیر اصیل و ناکارآمد 

چیزی‌که همین‌الان اغلب‌مان داریم تجربه می‌کنیم، این است که خیلی‌ها به خاطر شیرده بودن اینستاگرام، اهمیتی به کانال‌های اصیل بازاریابی نداده و اکنون گرفتار شده‌اند. اگر شما هم این بزتان مرده است، بهترین زمان است تا سراغ کانال‌های اصیل بازاریابی بروید، یعنی: وب‌سایت با SEO درست و ایمیل مارکتینگ.

یک یا دو یا سه مشتری بزرگ

اگر شرکتی هستید که دو یا سه مشتری، بیشترین سود را برای شما ایجاد می‌کند احتمالا یکی از این بُزها در شرکت شما خوابیده است! مشتریان بزرگ، انگیزه شما را نسبت‌به به‌دست‌آوردن مشتریان بیشتر کوچک و متوسط اما با تعداد بالا می‌گیرند.

یک فروشنده قهار خودخواه و متکبر

اگر یک فروشنده قهار خودخواه، که بیش از ۵۰% از فروش شما را انجام می‌دهد دارید، یعنی دوباره یک بُز دم در شرکت شما خوابیده است! شما با داشتن او، انگیزه برای تیم‌سازی، سیستم‌سازی و فروش سیستماتیک نخواهید داشت و هر لحظه ممکن است وی شما را ترک کند. 

سود کم اما مداوم 

این یکی از ترسناک‌ترین بزهایی است که یک کسب‌وکار می‌تواند داشته باشد و بزرگترین عامل جلوگیری از رشد است. سود کم اما مداوم، انگیزه و اجازه رشد به شما نمی‌دهد.

با یک برنامهِ شش‌ماهه، این بُز را بُکشید تا مسیرهای جدید برای شما باز شود.

برای توسعه بیشتر کسب و کارتان از این سوالات شروع کنید:

۱.بز کسب و کار من چیست؟

۲.چرا من به آنها عادت نموده ام ؟

۳.روشهای اصلاح و کاهش اثرات این بزها در کسب و کار من چگونه است؟

۴.از چه افرادی برای کاهش آثار و عوارض زیان بار این بزها باید کمک بگیرم؟

و …

دبیر اتحادیه مواد شیمیایی مهران صفرغنی